NU ÄR JAG GUDFAR/FADDER TILL EDITH!

Tjenare!

I söndags var jag på dop för mitt gudbarn Edith. Dopet var på en fäbod, utanför Lindesnäs. Det var ett fint dop med fina sånger, bla av Mamma LiseLotte. Min uppgift som Gudfar/ Fadder är som följer:

"En fadders uppgift är att be för sitt fadderbarn och hjälpa det att lära känna Jesus och tro på honom. Det innebär att faddrarna ska hålla kontakt med sitt gudbarn hela livet, komma ihåg viktiga dagar som dopdag, julafton och födelsedag, engagera sig i barnet och stötta föräldrarna i att till exempel be aftonbön med barnet.

Ofta bär någon av faddrarna barnet till dopet. De kan hjälpa till i dopgudstjänsten med textläsning eller ljuständning. Efteråt får de ett fadderbrev som påminner om deras hedersamma uppdrag.

Förr skulle faddrarna fostra barnet om föräldrarna dog. Numera finns det ingen sådan regel. Idag är fadderskapet ett personligt och moraliskt åtagande.

Vilka väljer man då till faddrar? Många föräldrar ber sina syskon eller andra släktingar, andra väljer goda vänner. Om man väljer goda vänner utvidgar man släkten och därmed nätverket runt barnet. Den som är fadder är det för livet."

Fotot är från dopet: Prästen, Mamma LiseLotte, Pappa Johan, Edith, Gudmor Ida och Gudfar Jimmy.
image158
Och här under är LiseLotte, Johan och lilla Edith!
image159
Så nu är jag en MYCKET STOLT fadder till lilla Edith, det känns bra och som en ära att få vara fadder, och jag ska göra mitt bästa för att vara en sådan bra fadder som möjligt!

KRAM från numera Gudfar/Fadder Jimmy "Huskan" :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback